The content-form-addressee relationship in research on biology teaching in youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h560

Keywords:

Biological knowledge, Didactic, State of Knowledge

Abstract

This is part of a master's investigation and aims to understand the content-form-recipient relationship in postgraduate research with proposals for didactic intervention in Biology Teaching in Youth and Adult Education that present the Historical-Cultural Theory (THC) and Historical-Critical Pedagogy (PHC) as references or part of the theoretical framework. Methodologically, the study is of the State of Knowledge type and used the CAPES Catalog of Theses and Dissertations as a database. Fifteen dissertations defended between 2006 and 2019 were analyzed. The data show that the works do not only mobilize THC and PHC and present other theories with different epistemological bases, such as Genetic Epistemology, Meaningful Learning and Freirian Pedagogy. There is in the productions, the disarticulation between contents, forms and recipients and the daily life is the main selection criterion for the contents and forms which the research resorts to. Recipients are treated empirically, from characterizations that do not consider them as concrete subjects from their condition of precarious access and permanence in school. It is argued that studies linked to THC and PHC assume Historical-Dialectic Materialism and constitute ways of organizing the teaching of biological knowledge that are really attuned to propositions for the working class

Keywords: Biological knowledge; Didactics; State of Knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Martins de Avelar, Universidade Federal de Goiás

    Doutorando e Mestre em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás (UFG). Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto de Ciências Biológicas da UFG. Membro do grupo de pesquisa Colligat - (re) pensando a formação de professores de Ciências da Natureza. Membro do Fórum Goiano de Educação de Jovens e Adultos. 

  • Rones de Deus Paranhos, Universidade Federal de Goiás

    Doutor em Educação pela Universidade de Brasília. Professor do Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Goiás (UFG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da UFG. Coordenador do grupo de pesquisa Colligat - (re) pensando a formação de professores de Ciências da Natureza

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; OLIVEIRA, Miriam Laís Setti de Almeida Marcelo. Inventário dos grupos brasileiros de pesquisa na teoria histórico-cultural a partir do Diretório de Grupos do CNPq. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 5, n. 2, p. 566–587, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/6147. Acesso em: 03 abr. 2022.

AVELAR, Lucas Martins de. O ensino de biologia na educação de jovens e adultos: a perspectiva histórico-cultural como princípio da organização do ensino-aprendizagem. 2022. 351 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11996. Acesso em 10. ago. 2022.

BARBOSA, Alexandre Rodrigues; SOUZA, Meiriane Conceição de; MAGALHÃES, Pedro. Ensino de FÍSICA E QUÍMIca na EJA: análise das práxis pedagógicas reveladas em dissertações das áreas. In: PARANHOS, Rones de Deus; GUIMARÃES, Simone Sendin Moreira; AVELAR, Lucas Martins de; MENDES, Michel. A pelEJA da Pesquisa: investigação sobre o ensino de ciências da natureza na educação de jovens e adultos. Goiânia: Kelps, 2022, p. 220-268.

BERTOGLIO, Diana Schuch. Estratégias pedagógicas para o ensino de ciências na EJA incluindo atividades em um museu interativo. 2013. 89 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/3082. Acesso em: 22 jun. 2021.

BRANDOLT, Thelma Duarte Delgado. (Re) construção de conhecimentos dos alunos da educação de jovens e adultos por meio do educar pela pesquisa. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3462. Acesso em: 22 jun. 2021.

CARVALHO, Vilma Fernandes. O processo de construção de paródias musicais no ensino de biologia na EJA. 2008. 86 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008. Disponível em: http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/EnCiMat_CarvalhoVF_1.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

COELHO, Leandro Jorge. Ensino de ciências fundamentado na psicologia histórico-cultural e na pedagogia histórico-crítica: indicativos a partir da produção acadêmica. 2019. 198 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/181805. Acesso em: 28 set. 2021.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.

DUARTE, Newton; MAZZEU, Francisco José Carvalho; DUARTE, Elaine Cristina Melo. O senso comum neoliberal obscurantista e seus impactos na educação brasileira. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp1, p. 715–736, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6377/637766275004/html/. Acesso em: 28 set. 2021.

FERREIRA, Leonardo Augusto Gonçalves. Abordagem temática na EJA: sentidos atribuídos pelos educandos a sua educação científica. 2009. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://livros01.livrosgratis.com.br/cp120755.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

FRAGA, Roberta Fontoura. Avaliação da (re)construção do conceito de ética animal entre alunos da educação de jovens e adultos por meio de uma unidade de aprendizagem em aulas de biologia do ensino médio. 2010. 114 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3382?mode=full. Acesso em: 20 jun. 2021.

FREITAS, Joana Lúcia Alexandre de. Práticas inovadoras de histologia na educação de jovens e adultos. 2015. 248 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/handle/10/5312. Acesso em: 22 jun. 2021.

GALVÃO, Ana Carolina; LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lígia Márcia. Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2019.

GOMES, Jeedir Rodrigues de Jesus. Concepções cotidianas e científicas sobre competição na Educação de Jovens e Adultos. 2006. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/1842. Acesso em: 21 jun. 2021.

GONÇALVES, Carlos Alberto Rodrigues Lopes. O ensino de conceitos ecológicos sistêmicos no nível médio na Educação de Jovens e Adultos. 2015. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/goncalves_carlos.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.

LONGAREZI, Andréa Maturano; SOUSA, Walêska Dayse Dias de. Unidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedora. Linhas Críticas, Brasília, v.24, p. 453-474, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/31569. Acesso em: 08 ago. 2021.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

MARTINS, Lígia Márcia. Psicologia histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e desenvolvimento humano. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Ângelo Antônio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. (orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016, p. 13-34.

MENDES, Francisco Carlos Pierin. Aprendizagem de ciências naturais dos jovens e adultos na vida e na escola. 2009. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/18585. Acesso em: 21 jun. 2021.

MORAES, Maria Célia Marcondes. “A teoria tem consequências”: indagações sobre o conhecimento no campo da Educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 585-607, maio/ago., 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/ZS6HLdsDxjnLbHqkW5hnh9w/. Acesso em: 08 ago. 2021.

OLIVEIRA, Joana D’arc Marçal Caxeado. Sequência didática sobre transgênicos: colaboratividade e construção de minivídeos como estratégia para aprendizagem científica sobre organismos geneticamente modificados. 2019. 81 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/34271/4/TCM%20JOANA%2019-11rep.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

PARANHOS, Rones de Deus. Ensino de biologia na educação de jovens e adultos: o pensamento político- pedagógico da produção científica brasileira. 2017. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/32153. Acesso em 10. mar. 2021.

PIRES, Izadora dos Santos; MESSEDER NETO, Hélio da Silva. A tríade conteúdo-forma-destinatário: uma análise das práxis pedagógicas do ensino de ciências orientadas pela pedagogia histórico-crítica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1–36, jan./dez., 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/35836. Acesso em: 06 abr. 2023.

POMPEU, Sibele Ferreira Coutinho. Abordagem histórica e filosófica no ensino de ciências naturais/biologia para EJA. 2010. 208 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2010. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/7207. Acesso em: 21 jun. 2021.

PORTO, Maria de Lourdes Oliveira. O ensino de biologia na Educação de Jovens e Adultos (EJA) por meio do enfoque ciência-tecnologia-sociedade (CTS): análise de uma proposta desenvolvida. 2014. 381 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppgecfp/producao-turma-mestrado/turma-de-2012/. Acesso em: 22 jun. 2021.

SANTOS, José Rodrigues dos. Multimeios ludo pedagógicos como ferramenta para a aprendizagem significativa em ciências no ensino fundamental na construção da educação de jovens e adultos: um estudo sobre a motivação. 2008. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2008. Disponível em: http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/84/77. Acesso em: 20 jun. 2021.

SANTOS, Rosalina Evangelista dos. O processo ensino-aprendizagem de conceitos de botânica em uma turma de jovens e adultos por meio de estratégias didáticas: análise de um projeto de pesquisa-ação. 2016. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2016. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppgecfp/wp-content/uploads/2017/03/Rosalina-02-09.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho didático e história da educação: enfoque histórico-pedagógico. In: BRITO, Silvia Helena Andrade; CENTENO, Carla Villamaina; LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval. (orgs.). A organização do trabalho didático na história da educação. Campinas: Autores Associados, 2010, p. 11-40.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2019.

SILVA, Graziela Lucchesi Rosa da. Educação de jovens e adultos e Psicologia Histórico-Cultural: a centralidade do trabalho na aprendizagem e no desenvolvimento de trabalhadores precariamente escolarizados. 2011. 347 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/25549. Acesso em: 11 mai. 2021.

SOUSA, José Moraes. Práticas dialógicas e cidadania no ensino de ciências: uma experiência educativa com mulheres e homens do campo em Curupaiti – Viseu/PA. 2009. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2663. Acesso em: 22 jun. 2021.

TULESKI, Silvana Calvo; MARTINS, Lígia Márcia. Finalidades, conteúdos e procedimentos de ensino em Pistrak, Vigotski e Saviani. In: GALVÃO, Ana Carolina; SANTOS JÚNIOR, Cláudio de Lira; COSTA, Larissa Quachio; LAVOURA, Tiago Nicola. (orgs.). Pedagogia Histórico-Crítica: 40 anos de luta por escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2021, v.1. p. 37-60.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A Construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v14n41/v14n41a09.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022.

Published

2023-07-26

How to Cite

The content-form-addressee relationship in research on biology teaching in youth and adult education. (2023). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 20(1), 230-248. https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h560

Similar Articles

1-10 of 73

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>