Teacher training and teaching work in the pandemic: what scientific articles in the field of education say

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h557

Keywords:

Teaching work, Pandemic, State of knowledge

Abstract

This article proposes to discuss issues inherent to education in the context of the Covid-19 pandemic, specifically with regard to scientific productions in the format of a scientific article that addressed the theme 'teaching work' in the aforementioned context. It started with the following research questions: what was produced about teaching work with regard to issues related to the pandemic? Which themes were contemplated and which were absent? The objective was to analyze the proposed theme within the scope of the production of scientific articles published in the period from April 2020 to June 2022. The research, with a qualitative approach, was based on the bibliographic study, as techniques and research instruments the document analysis and content analysis for the organization of data discussion. The theoretical contribution is based on authors such as: Cunha (2006), Duarte (2010), Freire (1998), Gatti (2017), Nóvoa e Alvim (2022), Nóvoa (2022), among others. The research corpus consisted of nine scientific articles about teaching work in the Covid-19 pandemic, in the area of Education, a large area of Human Sciences, written in Portuguese and published in online scientific journals of national reach. The results found indicate that both the perspective of teaching work in the pandemic via remote work and the absence of discussion on issues related to the necessary and adequate continuing education for remote teaching work in the aforementioned period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andressa Graziele Brandt, Instituto Federal Catarinense - IFC Campus Camboriú

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), na Linha de Pesquisa: Ensino e Formação de Professores. Professora da área de Pedagogia e Pedagoga-Supervisora Educacional do Instituto Federal Catarinense(IFC) - Campus Camboriú. Integrante do grupo de Estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino - FOPPE (UFSC/CNPq). Integrante do grupo Integrante do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade (UEMA/CNPq). Desenvolve pesquisas sobre a formação de professores (inicial e continuada); Didática (práticas de ensino); Curso de Pedagogia; Educação Profissional Tecnológica; e currículo. ORCID https://orcid.org/0000-0002-8176-1930.

  • Giovanna Ofretorio de Oliveira Martin-Franchi, Universidade Federal de Santa Catarina(UFSC)

    Doutora em Educação pelo PPGE/UFSC, linha de pesquisa ‘Sujeitos, Processos Educativos e Docência/Ensino e formação de Educadores’. Integrante do Grupo de Estudos Foppe/UFSC

  • Nadja Regina Sousa Magalhães Regina Sousa Magalhães, Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Campus Irati

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas, linha de pesquisa ‘Currículo, Profissionalização e Trabalho Docente’. Mestra em Educação pela UFSC. Integrante do Grupo de Estudos Foppe/UFSC. Graduada em Pedagogia pela Uema. Professora de Atendimento Educacional Especializado do Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Campus Irati

References

ALBERTI, G. et al. Against and Beyond Precarity: Work in Insecure Times. Work, Employment and Society, [s.l.], v. 32, n. 3, p. 447–457, 2018. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0950017018762088 . Acesso em: 07 fev. 2023.

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018a.

ANTUNES, R. O Privilégio da Servidão. São Paulo: Boitempo. 2018b.

ANTUNES, R. Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. São Paulo: Boitempo, 2020a.

ANTUNES, R. Trabalho Intermitente e Uberização do Trabalho no Limiar da Indústria 4.0. In: ANTUNES, R. (Org.). Uberização, Trabalho Digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo. 2020b.

BERNARDO, K. A. S. et al. As configurações do trabalho remoto da categoria docente no contexto da pandemia covid-19. Revista Novos Rumos Sociológicos, Pelotas, v. 8, n. 14, p. 8-39, 2020.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Dados qualitativos. In: BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução às teorias e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. p. 15-80.

BARRETO, R. G. A escola entre os embates na pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, p. 1-16, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/es.243136.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Dados qualitativos. In: BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução às teorias e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. p. 15-80.

BRANDT, A. G.; NASCIMENTO, F. L. S. C. ; VANZUITA, A. Formação e desenvolvimento profissional de professores em tempos da pandemia de Covid-19: falácia ou necessidade impelida? Revista Cocar, Belém, v. 15, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4308. Acesso em: 8 set. 2022.

CHAPARRO, Laura. A medicina não é suficiente: por que precisamos das ciências sociais para acabar com essa pandemia. Trad. Bruno Leal. Café História: História feita com clique, 20 abr. 2020. Disponível em: https://www.cafehistoria.com.br/ciencias-sociais-novo-coronavirus-pandemia/. Acesso em 2 fev. 2023.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-315.

CUNHA, M. I. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. São Paulo: EdUSP, 2006. Disponível em: https://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_6_PAE.pdf. Acesso em: 13 jul. 2022.

DUARTE, A. A produção acadêmica sobre trabalho docente na educação básica no Brasil: 1987-2007. Educar em Revista, Curitiba, n. esp., p. 101-117, 2010. DOI https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000400005.

DUARTE, A. et al. Envolvimento docente na interpretação do seu trabalho: uma estratégia metodológica. Cadernos de Pesquisa, Campinas, v. 38, n. 133, p. 221-236, jan./abr. 2008. Disponível em DOI https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000100010.

FAGIANI, C. C. Brasil e Portugal: qual a formação do jovem trabalhador no século XXI? Uberlândia: Navegando, 2018. Caruso

FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 25- 42, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v32n93/0103-4014-ea-32-93-0025.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FRIGOTTO, G. Empresários mais ricos do Brasil: a ignorância, o cinismo e a ganância que matam. Espaço e Economia. n.17, ano IX, 2020. Disponível em: http://journals.openedition.org/espacoeconomia/10852. Acesso em 05 fev. 2023.

GALO, P. Precarização e rebeldia na garupa de uma moto. Outras Palavras, 23 abr. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YGDcChhxVLI&t=56s. Acesso em: 2 fev. 2023

GATTI, B. A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. DOI https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO01.

GONÇALVES, R.; SOUZA, E. A. Somos todes youtubers? Indústria 4.0 e precarização do trabalho docente em tempos de pandemia. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 144. p. 33-51, 2022. DOI https://doi.org/10.1590/0101-6628.279.

HASSARD, J.; MORRIS, J. Contrived competition and manufactured uncertainty: Understanding managerial job insecurity narratives in large corporations. Work, Employment and Society, [s.l], v. 32, v. 3, p. 564–580. 2018.

HUWS, U. Working online, living offline: labour in the Internet Age. Work Organisation, Labour & Globalization, [s.l], v. 7, n. 1, p. 1 – 11, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.13169/workorgalaboglob.7.1.0001. Acesso em: 5 fev. 2023.

KALLEBERG, A. L. Precarious Work, Insecure Workers: Employment Relations in Transition. Employment relations in transition. American Sociological Review, Chicago, v. 74, n. 1, p. 1–22, 2009.

LAPA, A.; PRETTO, N. L. Educação a distância e precarização do trabalho docente. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 79-97, nov. 2010. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2469. Acesso em: 20 mar. 2022.

LELIS, I. O trabalho docente na escola de massa: desafios e perspectivas. Sociologia, Porto Alegre, v. 14, n. 29, p. 152-174, 2012. DOI https://doi.org/10.1590/S1517-45222012000100007.

MACHADO, A. R. (2009). Trabalho prescrito, planificado e realizado na formação de professores: primeiro olhar. In: A. R. Machado, L. S. ABREU-TARDELLI, & V. L. L. CRISTOVÃo (Orgs.). Linguagem e educação: trabalho do professor em uma nova perspectiva (pp. 79-100). Campinas, SP: Mercado de Letras.

MAROY, C. Note de synthèse. Les evolutions du travail enseignant en France et en Europe: facteurs de changement, incidances et resistances dans l´enseignement secondaire. Revue Française de Pédagogie, France, n. 155, p. 111-142, avr./juin 2006. DOI https://doi.org/10.4000/rfp.273.

MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-116, 2015. DOI https://doi.org/10.5902/1984644415822.

NÓVOA, A.; ALVIM, Y. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022. Disponível em: https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digitalfevereiro-2022.pdf. Acesso em: 22 jul. 2022.

OLIVEIRA, D. A.; PEREIRA JUNIOR, E. A. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 719-735, set./dez. 2020. DOI https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1212.

PEREIRA, R. C. M.; LEITE, E. G.; LEITE, F. E. G. Formação de professores no contexto pandêmico: reconfigurações do agir docente por alunos de graduação no estágio supervisionado no ensino remoto emergencial. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 1-22, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/1678-460x202156059.

PREVITALI, F. S.; FAGIANI, C. C. Trabalho docente na educação básica no Brasil sob indústria 4.0. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 156-165, 2022. DOI https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e82504.

RAMOS, M. N. A Pedagogia das Competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez. 2001.

RODRIGUES, R. R. A ciência subordinada: coronavírus e a política científica no Brasil. História, Ciências, Saúde, Rio de Janeiro, v. 28, n. 4, p. 1281-1286, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/s0104-59702021005000013.

ROSA, M. ; MAGALHÃES, N. R. S. Grupos de estudos coletivos para a formação docente continuada: experiência realizada no Ceim Páscoa no contexto de pandemia da Covid-19. Intermeio, Campo Grande, v. 27, n. 54, p. 157-173, 2021. DOI https://doi.org/10.55028/intermeio.v27i54.13327.

SANTANA, M.; ANTUNES, R. A pandemia da uberização e a revolta dos precários. Le Monde Diplomatique — Brasil, 30 abr. 2021. Disponível em: https://diplomatique.org.br/a-pandemia-da-uberizacao-e-a-revolta-dos-precarios/. Acesso em: 07 fev. 2023.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100012 . Acessoem: 5 fev. 2023.

SAVIANI, D. Sobre a Natureza e Especificidade da Educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p.286-293, jun. 2015. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/15xxR0AMcHZkeq1K6Ga94rfaUWoTLQtG8/view. Acesso em: 04 fev. 2023.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade ANDES-SN, Brasília, Ano XXXI, n. 67, p. 36-49. jan. 2021. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/julianaschivani/disciplinas/midias-educacionais/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-201censino201d-remoto/view. Acesso em: 30 ago. 2022.

SAYURI, Juliana. Covid-19: como historiadores vão contar o que foi a pandemia. TAB, 12 maio 2020. Disponível em: https://tab.uol.com.br/ noticias/redacao/2020/05/12/covid-19-comohistoriadores-vao-contar-o-que-foi-a-pandemia.htm . Acesso em: 02 fev 2023.

SILVA, R. R. V. et al. Pandemia da COVID-19: insatisfação com o trabalho entre professores(as) do estado de Minas Gerais, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. 12, p. 6117-6128, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/1413-812320212612.10622021.

SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. Avaliação e responsabilização pelos resultados: atualizações nas formas de gestão de professores. Perspectiva. Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 127-160, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/%20view/2175-795X.2011v29n1p127. Acesso em 05 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2011v29n1p127.

SOTELO, A. Precariado ou Proletariado?. Marília/SP: Práxis, 2016.

SOUZA, J. B. et al. Vivências do trabalho remoto no contexto da Covid-19: reflexões com docentes de enfermagem. Cogitare Enfermagem, Curitiba, v. 26, 2021a. DOI https://doi.org/10.5380/ce.v26i0.77243.

SOUZA, K. R. et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-14, 2021b. DOI https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309.

SOUZA, E. Â.; SILVA, M. L. O. Trabalho, questão social e Serviço Social: a autofagia do capital. São Paulo: Cortez, 2019.

TROITINHO, M. C. R. et al. Ansiedade, afeto negativo e estresse de docentes em atividade remota durante a pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-20, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00331.

Published

2023-05-26

Issue

Section

Dossiê: Políticas Educacionais e formação de professoras/es

How to Cite

Teacher training and teaching work in the pandemic: what scientific articles in the field of education say. (2023). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 20(1), e234487. https://doi.org/10.5747/ch.2023.v20.h557

Similar Articles

1-10 of 130

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>