The continuing education for the appropriation of information and communication technologies (ICTs) in teachers’ literacy practice: limits and perspectives.

Authors

  • Priscila Ramos Toledo Ferreira
  • Márcia Regina do Nascimento Sambugari Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Keywords:

Technology, teaching practice, literacy.

Abstract

The article address the continuing education for the appropriation of information and communication technologies (ICTs) in teachers’ teaching practice from the teachers literacy point’s of view. With qualitative approach, the study had the participation of four teaching teachers from two municipal schools of Corumbá, Mato Grosso do Sul through interview with semi-structured script. To add information, the teachers responsible for technologies class from those schools as well as the coordination of the Technology Center of Corumbá (TCC), they were also interviewed. The data analysis highlights that through continuing education courses,  teachers can learn how to use the technologies, once that information and communication technologies’  insert wasn’t addressed in initial education. Despite the positive position in front of the programs, there is the necessity of continuing education’s actions more directly including the specificities of the teaching teacher. The continuing education needs to start from teacher’s needs and problematic situations, although it comes up against a lot of barriers, as initial education gaps, schedules incompatibility, lack of qualification from teachers. This allow us to conclude that the continuing education is a path that provides in a collectivity way, the construction of new knowledge as soon as requires a collaboration climate including the continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Priscila Ramos Toledo Ferreira

    Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus do Pantanal (CPAN). 

  • Márcia Regina do Nascimento Sambugari, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora Associada da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Líder do Grupo de estudos e pesquisa sobre formação e práticas docentes (Forprat). Coordenadora do Laboratório de estudos e pesquisa sobre formação e práticas docentes (Laforprat).

References

BARRETO, R. G. Formação de professores, tecnologias e linguagens: mapeando velhos e novos (des)encontros. São Paulo: Loyola, 2002.

BEHRENS, M. A. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 4. ed. Campinas: Papirus, 2001, p.67-129.

BEHRENS, M. A. Formação Continuada e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat, 1996.

FREITAS, M. T. A. A formação de professores diante dos desafios da cibercultura. In: FREITAS, M. T. A. (coord). Cibercultura e formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009, p.57-76.

FUSARI, J. C. Formação contínua de educadores: um estudo de representações de coordenadores pedagógicos da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo (SMESP). 1998. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

KENSKI, V. M. impactos no trabalho docente. Revista Brasileira de educação. Rio de Janeiro, n. 8, p. 58-71, mai/ago, 1998.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MARCELO GARCIA, Carlos. Las tecnologias para la innovación y la practica docente. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v.18, n.52, p. 25-47, jan.- mar., 2013. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v18n52/03.pdf. Acesso em: 02 ago. 2020.

MORAN, J. M. Ensino e Aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 4. ed. Campinas: Papirus, 2001, p.11- 63.

NÓVOA, A. Concepção e prática da formação continuada de professores. In: NÓVOA, A. (coord). Formação continuada de professores: realidade e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveio, 1991, p. 09-32.

NÓVOA, A. “Profissão: Docente”. Entrevista concedida via e-mail ao repórter Paulo de Camargo. Revista Educação. São Paulo, n. 154, nov, 2010, s/p. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2011/09/10/profissao-docente/. Acesso em: 02 ago. 2020.

PANIAGO, M.C.L.L. Formação continuada de professores em comunidade de prática: ensino-aprendizagem mediado pelas tecnologias. In: CARVALHO. C.H (coord.). Desafios da produção e da divulgação do conhecimento. Uberlândia: EDUFU, 2012, p. 327-339.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (coord). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999, p. 15-34.

PONTE, J. P. (2002). As TIC no início da escolaridade: Perspectivas para a formação inicial de professores. In: PONTE, J. P. (coord). A formação para a integração das TIC na educação pré-escolar e no 1.º ciclo do ensino básico. Porto: Porto Editora, 2002, p. 19-26.

SAMBUGARI, M. R. N.; ARRUDA, M. R. A formação continuada na rede municipal de ensino de Corumbá/MS: limites e perspectivas. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, v. 19, n. 20, p. 116-133, maio/ago. 2011. Disponível em http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/984/985. Acesso em: 02 ago. 2020.

SAMPAIO, J.; BONILLA, M. H. S. Articulações entre a formação de professores e os espaços públicos de acesso à internet. In: ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE, 19, 2009, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Editora universitária da UFPB, 2009.

SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 3. ed., Petrópolis: Vozes, 1999.

SILVA, Ezequiel T. da. Magistério e mediocridade. São Paulo: Cortez, 1992.

TEIXEIRA, E. As três metodologias: acadêmica, da ciência e da pesquisa. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

Published

2020-12-18

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores

How to Cite

The continuing education for the appropriation of information and communication technologies (ICTs) in teachers’ literacy practice: limits and perspectives. (2020). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 17, 369-384. https://revistas.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3705

Similar Articles

1-10 of 98

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>