Participation and Mobilization of Youth and Adult Education Forums on YouTube during the COVID-19 Pandemic: Methodological Analysis

Authors

  • Tamiris Aline Ferreira Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Elaine Rosangela de Olivera Lucas Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

Pandemic; Youth and Adult Education Forums; Social Movements; YouTube; Content Analysis.

Abstract

In the pandemic context, it has become essential to maintain the actions of social movements, and among them, the Adult and Youth Education Forums play a crucial role. These forums have sustained and strengthened agendas related to Adult and Youth Education (EJA), exposing issues, making demands, and creating networks of solidarity through live broadcasts on YouTube. The real-time interaction in these broadcasts has enabled constant participation in the development of documents and the strengthening of ties among participants. Based on ongoing research on the mobilization of Adult and Youth Education Forums on YouTube and the narratives of individuals during the Covid-19 pandemic in the years 2020 and 2021, this article presents the methodological aspects adopted using Content Analysis. Among the methodological stages, the article discusses the process of data collection and organization, emphasizing the pre-analysis stage, which is crucial for the subsequent phases of the research. The account of how data collection was conducted illustrates the paths taken to create a method that combines web and programming tools, essential strategies for the realization of the research. It highlights the importance of continuous learning in adapting to the evolution of digital technologies for conducting research in the field of Education and analyzing digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elaine Rosangela de Olivera Lucas, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Professora Associada da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação (PPGInfo), Docente do Departamento de Biblioteconomia (DBI) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da informação da USP com estágio sanduíche na Universidad Carlos III de Madrid (UC3M) com apoio financeiro CAPES (Processo: PDSE no 11155/12-4). Possui Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997). Coordenadora do Laboratório de Produção, Comunicação e Memória Científica (CienLab). Pesquisa sobre Campo e Capital Científico, Comunicação e Estudos da Produção Científica e Movimento de Acesso Aberto (Open Access).

References

ALMEIDA, A; CORSO, A. A educação de jovens e adultos: aspectos históricos e sociais. XXI Congresso nacional de Educação, 2015

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo Lisboa: Edições 70, 1995.

BAUER, M. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: Bauer, M.; Gaskell, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, Editora Vozes, 2007.

DESLANDES, Suely. A construção do projeto de pesquisa. In: Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

FERRAZ, Cláudia. A etnografia digital e os fundamentos da Antropologia para estudos em redes on-line. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v.12, n.35, p. 46-69, jun./set.2019.

FÓRUNS EJA BRASIL. Histórico dos Fóruns de EJA: Histórico dos Fóruns de EJA e dos Encontros Nacionais de EJA – ENEJA. Disponível em: http://forumeja.org.br/node/1191. Acesso em 08 de maio de 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e redes de mobilizações civis no Brasil contemporâneo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

KÖCHE, J. C. Fundamentos de metodologia científico: teoria pai ciência e iniciação à pesquisa. 20.Clique aqui para inserir texto. ed. Petrópolis: Vozes, 182p., 2002.

LOSSO, A. Os sentidos da mediação na prática pedagógica da educação de jovens e adultos. Tese de doutorado. Leopoldo, RS: Universidade do vale do rio dos sinos, 2012.

MINAYO, Maria (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Suely Ferreira Delandes, Romeu Gomes. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

Paiva, Fábio Augusto Procópio. Introdução a python com aplicações de sistemas operacionais. Natal: IFRN, 2019

Ribeiro, Eduardo. Do básico ao complexo: aprendendo a programar em Python com o ChatGPT. Palmas, TO: UFT, 2023.

SAMPAIO, Rafael Cardoso. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação / Rafael Cardoso Sampaio, Diógenes Lycarião. Brasília: Enap, 2021.

Scherer-Warren, Ilse. Das mobilizações às redes de movimentos sociais. Sociedade e Estado, 21(1), 2006.

UNIVERSITY OF AMSTERDAM. Dr. B. (Bernhard) Rieder. Disponível em: https://www.uva.nl/en/profile/r/i/b.rieder/b.rieder.html?cb. Acesso em: 25 de abril de 2022.

UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Cenpec Educação: abril de 2021.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Algoritmo e Lógica de Programação: conceitos de Linguagens de Programação. In: Centro de Tecnologia Departamento de Computação e Automação Disciplina 800 – Eng. Química, 2008. Disponível em: https://www.dca.ufrn.br/~lmarcos/courses/DCA800/pdf/linguagens.pdf

Published

2024-03-20

How to Cite

Participation and Mobilization of Youth and Adult Education Forums on YouTube during the COVID-19 Pandemic: Methodological Analysis. (2024). Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207, 21(1), 1-21, e244806. https://revistas.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4806

Similar Articles

1-10 of 251

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>