SOFT SKILLS, REMOTE WORK AND INDUSTRY 4.0

Authors

Keywords:

Industry 4.0, Remote Work, Soft Skills, Hard Skills, Adaptability

Abstract

This work aims to demonstrate the impacts of Industry 4.0 in the work context, in particular with regard to the adoption of remote work and the development of new professional behaviors (soft skills), necessary for work performance in this new scenario, tracing a parallel between the Brazilian and global reality. The research method used for the development of this work was bibliographical and documentary research. This work identified which behaviors are considered important for the employee in the context of Industry 4.0, exposing the reasons why these soft skills are considered important by the main academic currents on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORREGO, A. B. P. O desempenho adaptativo pelos recém-formados: o papel das soft e hard skills e a moderação da autoeficácia. 2020. Dissertação (Mestrado em Psicologia e das Organizações) – Instituto Universitário de Lisboa – Ciências sociais e humanas, Lisboa (Portugal), 2020.

CAREGNATO, R. C. A.; MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684. out./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/9VBbHT3qxByvFCtbZDZHgNP/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 3 jan. 2023. https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017

COLAÇO, H. S. C. A criatividade na educação pré-escolar como forma de expressão e comunicação. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação pré-escolar) – Universidade do Algarve, Portugal, 2013.

EUROSTAT. Estatísticas da educação e da formação a nível regional. Disponível em: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Education_statistics_at_regional_level/pt&oldid=106723. Publicado em: 5 nov 2012. Acessado em: 3 jan. 2023.

EUROSTAT. Estatísticas do ensino superior. Disponível em: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Archive:Estat%C3%ADsticas_do_ensino_superior&oldid=359167. Publicado em: 7 nov 2017. Acessado em: 3 jan. 2023.

EUROSTAT. Estrutura populacional e envelhecimento. Disponível em: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Archive:Estrutura_populacional_e_envelhecimento&oldid=510113. Publicado em: nov 2021. Acessado em: 3 jan. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Conheça o Brasil – População - Educação. (IBGE EDUCA). Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18317-educacao.html#:~:text=Tamb%C3%A9m%20em%202019%2C%2046%2C6,4%25%2C%20o%20superior%20completo. Publicado em: 2019. Acesso em: 3 jan. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Estatuto do Idoso completa 15 anos. (Agência IBGE Notícias). Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/22690-estatuto-do-idoso-completa-15-anos. Publicado em: 1 out. 2018. Acesso em: 3 jan. 2023.

IPEA - INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Texto para discussão. [Política industrial na china, na índia e no brasil: legados, dilemas de coordenação e perspectivas]. v. 2059, Brasília: Rio de Janeiro: Ipea, 2015.

PAVAN, B. A criatividade é uma habilidade para todos? Confira o que diz a neurociência. Faber-Castell Edux. Editado por Porvir. Disponível em: https://www.educacao.faber-castell.com.br/a-criatividade-e-uma-habilidade-para-todos-confira-o-que-diz-a-neurociencia/#:~:text=e%20o%20outro.-,%E2%80%9CA%20criatividade%20%C3%A9%20uma%20fun%C3%A7%C3%A3o%20psicol%C3%B3gica%20humana%2C%20como%20a%20imagina%C3%A7%C3%A3o,com%20seus%20pares%E2%80%9D%2C%20diz. Acesso em: 3 jan. 2023

PENHAKI, J. R. Soft skills na indústria 4.0. 2019. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) – Universidade Tecnológica federal do Paraná, Curitiba, PR, 2019.

SANTOS, B. P.; ALBERTO, A.; LIMA, T. D. F. M.; CHARRUA-SANTOS, F. M. B. Indústria 4.0: desafios e oportunidades. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 4, n. 1, p. 111–124, 2018. Disponível em: https://revistas.cefet-rj.br/index.php/producaoedesenvolvimento/article/view/e316. Acesso em: 4 jan. 2023

VIEIRA, P. P. S.; STEFANO, E.; FREITAG, A. E. B.; SACCO, W. F. Gestão da inovação tecnológica, Indústria 4.0 e Cloud Computing: implantação do trabalho remoto em uma distribuidora de energia elétrica. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 12, p. 110574-110608, 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-034

VIOLANTE, A.; ANDRADE, A. O potencial da inteligência artificial na gestão. Gestão e Desenvolvimento, n. 30, p. 439-479, 30 jun. 2022.

ZANELLA, L. C. H. Metodologia de pesquisa. 2. ed. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração - UFSC, 2013.

Published

2023-12-06

How to Cite

SOFT SKILLS, REMOTE WORK AND INDUSTRY 4.0. (2023). Colloquium Socialis. ISSN: 2526-7035, 7(1), 25-32. https://revistas.unoeste.br/index.php/cs/article/view/4606

Similar Articles

1-10 of 41

You may also start an advanced similarity search for this article.