ORIGIN OF THE CITIES OF NOVA ALTA PAULISTA - THE CONTRIBUTION OF RAILWAY INFRASTRUCTURE

Authors

  • Andrews Souza Universidade Nove de Julho

Keywords:

Urban Planning. Regional Planning. Railways. Nova Alta Paulista.

Abstract

This research explores the relationship of railroad and the urban dynamics, the genesis of the implantation and the expansion process are investigated. The study uses empirical analysis of reading and interpretation of documentary, iconographic and cartographic sources through observation to explore the urbanization process of the region known as Nova Alta Paulista (extreme west of São Paulo), which emerged along the railway of the Companhia Paulista de Estradas de Ferro (CPEF), a branch of Tronco Oeste. The research reinforces the importance of historical rescue to highlight the impact of regional infrastructure on the urban development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARQUIVO PÚBLICO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Repositório digital – documentos cartográficos. Disponível em: http://www.arquivoestado. sp.gov.br/site/acervo/repositorio_digital/documento_cartografico. Acesso em 02 de ago. 2020.

CARDOSO, João Pedro. Aparelhos para evitar a emissão de fagulhas pelas locomotivas. Boletim da Agricultura. 2ª. Série. N. 7, Ano 1. Ano de 1901. São Paulo: Editora. Red. Da revista Agrícola: Tip. da Industrial de São Paulo, p. 446-455, 1901a.

CHAVES, Mariana; FRANCISCO, Arlete Maria. Origem e transformação dos núcleos urbanos das cidades de Martinópolis e Indiana. Colloquium Socialis. Presidente Prudente/SP, v. 1, p. 251-259, jan./abr. 2017. https://doi.org/10.5747/cs.2017.v01.nesp.s0040

GARCIA, L. B. dos R. Rio Claro e as oficinas da Companhia Paulista de Estrada de Ferro: trabalho e vida operária 1930-1940. 1992. 235 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP. 1992. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/280756.

GIL, Isabel Castanha. Nova Alta Paulista, 1930-2006: entre memórias e sonhos. Do desenvolvimento contido ao projeto político de desenvolvimento regional. 2007. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Estadual Paulista. Presidente Prudente/SP, 2007. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/101449/gil_ic_dr_prud.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 28 mar. 2022.

GRANDI, Guilherme. Café e expansão ferroviária: a Campanha E. F. Rio Claro (1880-1903). São Paulo: Annablume, Fapesp, 2007.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS. IBGE cidades, disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/ adamantina/panorama. Acesso em: 06 de ago. 2020.

LANNA, Ana Lúcia Duarte. Trabalhadores das ferrovias A Companhia Paulista de Estrada de Ferro, São Paulo, 1870-1920. Revista Varia História. Belo Horizonte, v. 32, p. 505-545, maio-ago. 2016. https://doi.org/10.1590/0104-87752016000200009

LUCIO, Silvana Tercila Maria Pettinato. João Pedro Cardoso e a ação da Comissão Geográfica e Geológica na apropriação e produção do território paulista, 1905-1931. 2014. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2014.

MATTOS, Odilon. Café e ferrovias: evolução ferroviária de São Paulo e o desenvolvimento da cultura cafeeira. São Paulo: Arquivo do Estado. 1981.

MELO, Ygor Santos; FRANCISCO, Arlete Maria. Origem e transformação dos núcleos urbanos das cidades de Álvares Machado e Regente Feijó. Revista Colloquium Socialis. Presidente Prudente/SP, v. 01 p. 740-746, jul-dez. 2017. https://doi.org/10.5747/cs.2017.v01.nesp2.s0222

MONBEIG, Pierre. O Estudo Geográfico das Cidades. Boletim Geográfico. Rio de Janeiro: IBGE, v. I, n. 7, out., 1943.

MONBEIG, Pierre. Pioneiros e fazendeiros de São Paulo. São Paulo, Hucitec, Polis, 1984.

MORAIS, Marcelo de. As vilas ferroviárias paulistas Arquitetura e as relações urbanas nos núcleos habitacionais ferroviários. 2002. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Carlos/SP, 2002.

SPOSITO, Eliseu Savério; SILVA, Paulo Fernandes Jurado da. Pequenas cidades da região de Presidente Prudente-SP: produção do espaço e redefinições regionais. Revista Geografia em Atos. Presidente Prudente, v. 2, p. 24-39. 2007.

STEFANI, Celia Regina Baider. O sistema ferroviário paulista: um estudo sobre a evolução do transporte de passageiros sobre trilhos. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2007.

TAVARES, Jeferson. Planejamento regional no Estado de São Paulo: pólos, eixos e a região dos vetores produtivos. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regional. São Paulo, v. 20, p.189-190, maio-ago. 2018. https://doi.org/10.22296/2317-1529.2018v20n2p344

TOSI, Pedro; FALEIROS, Rogério. Domínios do café: ferrovias, exportação e Mercado interno em São Paulo (1888-1917). Economia e sociedade. Campinas, v. 20, p. 17-442, ago. 2011. https://doi.org/10.1590/S0104-06182011000200008

Published

2022-05-02

How to Cite

ORIGIN OF THE CITIES OF NOVA ALTA PAULISTA - THE CONTRIBUTION OF RAILWAY INFRASTRUCTURE. (2022). Colloquium Socialis. ISSN: 2526-7035, 5(3), 59-68. https://revistas.unoeste.br/index.php/cs/article/view/3867

Similar Articles

21-30 of 131

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >>