DIREITO À EDUCAÇÃO E ESTRATÉGIAS INOVADORAS PARA UMA APRENDIZAGEM ATIVA: ANÁLISE SOCIAL A PARTIR DE PODCAST

Authors

  • Raquel Rosan Christino Gitahy UNOESTE e UEMS
  • Glaucia Aparecida Rosa Cintra UNOESTE
  • Leticia Rodrigues Biassoti UNOESTE
  • Luis Henrique Ramos Alves UNOESTE

Keywords:

Right to education, SARS-COV 2, remote classes, Podcast, Technology

Abstract

This article aims to demonstrate the ability of teachers and parents to adapt to changes - resilience, as well as to analyze the reactions of those involved in the teaching and learning process in time of COVID 19. In order to achieve the proposed objective, several Podcasts were analyzed. report how parents and teachers are making themselves flexible in the face of remote classes to overcome the difficulties of the moment and enable education to occur in this context of a pandemic. 2020 will be remembered as a year of several changes in contemporary society. The SARS-COV 2 pandemic has infected thousands of people in Brazil and the world, with physical isolation being the best form of prevention against contagion, causing transformations in various sectors of society, including education, which had to “give up” the face-to-face teaching initiating remote education to guarantee the fundamental right to education. Through bibliographic research and documentary research, the latter based on Podcasts, it was found that for years the greatest use of technology has been discussed as an instrument that facilitates learning. During remote classes, teachers and students intensified their use of cell phones - WhatsApp and applications, notebooks, internet and a virtual learning environment to enable access to education.

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Author Biographies

  • Raquel Rosan Christino Gitahy, UNOESTE e UEMS

    Doutora em Educação. Pedagoga. Bacharel em Direito. É avaliadora de cursos de graduação de Direito (presencial) e Pedagogia (presencial e EAD) do Instituto Nacional de Estudos e pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep, docente da Universidade do Oeste Paulista e da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul. Lider do grupo de estudos e pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias. Pesquisadora do grupo de pesquisa Direitos humanos e cidadania. 

  • Glaucia Aparecida Rosa Cintra, UNOESTE

    Doutora em Geografia pela Universidade Júlio de Mesquita Filho- Unesp de Rio Claro.Mestre em Geografia pela Universidade Júlio de Mesquita Filho - Unesp de Presidente Prudente. Especialista em Direito Ambiental pela PUC de Londrina - PR. Especialista em Educação Ambiental pelo SENAC do MS. Especialista em Docência e Gestão na Educação Superior; Especialista em Educação Especial e Inclusiva. Possui graduação em Licenciatura Em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, graduação em Bacharel Em Direito - Instituição Toledo de Ensino de Presidente Prudente. Atualmente é professora do curso de Direito e da Pós-Graduação em Ciência Penais na Universidade do Oeste Paulista e professora de Geografia na EE Maria Luíza Formosinho Ribeiro - Presidente Prudente. 

  • Leticia Rodrigues Biassoti, UNOESTE

    Graduanda em Direito pela Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE, atualmente cursando o 5º ano. Membro do Grupo de Pesquisa Acesso à Justiça, Inovação e Sustentabilidade, do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias da Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE e do Observatório de Direitos Humanos do Oeste Paulista (ODHOP). 

  • Luis Henrique Ramos Alves, UNOESTE

    Graduando de Direito na Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). Estagiário da Defensoria Pública do Estado de São Paulo (DPESP). Ex- Estagiário do Ministério Público do Estado de São Paulo (MPSP). Vice-Presidente do Centro Acadêmico de Direito "Luis Roberto Barroso" da UNOESTE. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias, da Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). Membro do Grupo de Pesquisa Acesso a Justiça, Inovação e Sustentabilidade, da Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE).

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Published

2021-02-18

Issue

Section

Dossiê: Pandemia de COVID-19 e suas repercussões jurídicas e sociais no Brasil

How to Cite

DIREITO À EDUCAÇÃO E ESTRATÉGIAS INOVADORAS PARA UMA APRENDIZAGEM ATIVA: ANÁLISE SOCIAL A PARTIR DE PODCAST. (2021). Colloquium Socialis. ISSN: 2526-7035, 4(4), 1-8. https://revistas.unoeste.br/index.php/cs/article/view/3754

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